Leipzig in Schwarz: Wave-Gotik-Treffen la a 25-a ediţie

00 Leipzig in Schwarz

Chiar dacă au venit pentru concerte, expoziţii tematice, picnicul victorian, o plimbare la ceas de seară prin cimitir sau pur şi simplu pentru atmosferă, gothicii au răspuns din nou “prezent” la tradiţionala întâlnire de Rusalii din Leipzig.

Organizatorii au deschis festivalul încă de joi, 12 mai, cu un spectaculos foc de artificii în parcul de distracţii Belantis, aflat la câţiva kilometri sud de Leipzig. „Die Gruftis“ au profitat de ocazie pentru a-şi etala încă din prima zi extravagantele costume. Până la miezul nopţii au putut beneficia gratuit de toate „maşinăriile“ din zonele tematice ale parcului ce se întinde pe 27 de hectare – de la montaigne russe şi corabia piraţilor până la carusele şi lanţuri.

01 Leipzig in Schwarz

Cozile s-au întins pe zeci de metri, amatorii de senzaţii tari aşteptând răbdători să le vină rândul. Cei cu rău de înălţime s-au mulţumit să asculte muzică medievală interpretată live ori să danseze în cele patru zone unde au mixat DJ-i printre care înşişi fondatorii WGT, Michael Brunner şi Sandro Standhaft. De asemenea, s-au delectat cu bere şi currywurst ori s-au plimbat pe aleile trasate prin decorul natural de poveste. Punctul forte al parcului a fost Valea Faraonilor, cu imensa piramidă transformată în tobogan cu apă, pe care bărcuţele au alunecat cu viteză la intervale regulate.

Intrarea în atmosfera de festival s-a făcut încă de la gară, unde o expoziţie de fotografie a putut fi văzută pe cele două etaje ale Promenadei. Documente din arhiva Stasi au fost scoase la lumină în clădirea fostului Minister al Siguranţei, mai precis în Runde Ecke. De altfel, majoritatea muzeelor au lăsat intrarea liberă pentru posesorii banderolelor violet, cumpărătorii biletelor putând admira colecţia de obiecte arheologice a Muzeului Egiptean, instalaţiile amintind de istoria recentă de la Galerie KUB, picturile din Muzeul de Arte Frumoase şi Alina Art Galerie, fotografiile şi grafica expuse la Atelier Nord.

02 Leipzig in Schwarz

Complexul muzeal Grassi a prezentat în foaier “Chipurile WGT”, prin intermediul a circa 30 de fotografii. În plus, au suscitat interesul colecţia de instrumente muzicale, artefactele din Orient, obiectele de artă şi ceramica decorativă europeană. Nu au lipsit tururile cu ghid, în care s-a vorbit despre istoria parfumului, despre dansurile baroce sau despre costumele renascentiste. Proiecţiile de filme documentare, dar şi muzica interpretată live sau discuţiile pe teme precum tatuajele sau “gothicii între păgânism şi religia individuală” au completat programul amatorilor de cultură.

03 Leipzig in Schwarz

Stadtgeschichtliches Museum l-a invitat vineri, 13 mai, pe Michael Brunner, unul dintre fondatorii festivalului, la o discuţie pe tema “Leipzig in Schwarz, cum a început totul”. Colecţia de planşe, costume, încălţăminte, accesorii şi afişe, completată de proiecţii video, care a prezentat o istorie ce s-a dorit a fi exhaustivă a celor 25 de ani de Wave-Gotik-Treffen, a rămas deschisă până în ultima zi de festival.

Dacă Musikalische Komödie a optat pentru musicalul tematic „Dracula”, Opera a ales un program clasic: „Die Feen” şi „Rienzi”, ambele compuse de Richard Wagner, precum şi un spectacol de balet pe muzica lui Mozart completată artistic de textele lui Pasolini. În spectaculosul decor asigurat de Völkerschlachtdenkmal au fost puse în scenă un concert de “rock elfic”, o interpretare muzicală a Iliadei lui Homer şi un recital de imnuri şi marşuri reunite sub genericul „Gott mit uns”.

04 Leipzig in Schwarz

WGT Musik Kammer a prezentat la Alte Börse un spectacol conceptual în şase acte. Machiajul artiştilor a făcut trimitere la celebrul film mut “Cabinetul doctorului Caligari”, iar protagoniştii şi-au interpretat rolurile atât de pe scenă, cât şi din public. Isabel Gabbe (pian), Kathrin Christians (flaut), Moritz Eggert (pian), Lydia Kavina (theremin), Ensemble Amarilli şi “liantul” întregului spectacol, Lukas Dreyer (violoncel), şi-au spus povestea muzicală, punctată de vocea scriitoarei Juliane Breinl. Elevii Liceului de Pian şi-au susţinut propriul recital în cadrul Junge WGT Musik Kammer.

Compozitorul Max Reger, de la a cărui trecere în eternitate se împlinesc anul acesta 100 de ani, a fost omagiat sâmbătă, 14 mai, prin concerte de orgă, în şase dintre bisericile din Leipzig – Evangelisch Reformierte Kirche, Michaeliskirche, Nikolaikirche, Peterskirche, Propsteikirche şi Thomaskirche – în cadrul „Lange Reger-Orgel-Nacht”. Corul Radio MDR şi-a avut propriul recital vineri în Peterskirche, acolo unde a fost prezentată şi lucrarea „The Hound of Heaven”. A 26-a ediţie a Zilelor Muzicii Medievale şi Renascentiste, care a avut în prim-plan ansamblul Capella Fidicinia, s-a desfăşurat în Thomaskirche, în timp ce în Grosse Trauerhalle din Südfriedhof au răsunat vocile celor 36 de membri ai corului bărbătesc Leipzig-Nord.

05 Leipzig in Schwarz

Deşi amplasat aproape la intrarea în oraş, Agra Halle rămâne un punct central pe harta festivalului. Aici s-a stat la cozi imense pentru a cumpăra ultimele bilete, dar şi pentru a le preschimba apoi în brăţările-suvenir, s-au aşteptat autocarele ce au făcut zeci, poate sute de curse către Belantis şi retur. Şi la autografe s-a stat la rând pentru a obţine o semnătură pe copertele de album de la artiştii preferaţi. Zona de corturi a fost amenajată în cadrul complexului expoziţional, iar în imensele săli au avut loc concerte şi party-uri cu DJ. De un imens interes s-a bucurat zona de ţinute şi accesorii gothice, dar shoppingul a inclus şi CD-uri, cărţi şi suveniruri. Stocul de tricouri oficiale s-a epuizat, standul oficial fiind duminică seară aproape gol: doar câteva maieuri rămase pe manechinele de plastic îşi mai aşteptau cumpărătorii.

06 Leipzig in Schwarz

Punctul forte al festivalului a fost însă reprezentat, ca în fiecare an, de numeroasele trupe care au fost prezente pe scenele răspândite în tot oraşul. Inevitabil, fanii au fost nevoiţi să aleagă între două, trei sau chiar mai multe concerte programate simultan. Şi chiar dacă au putut circula gratuit cu tramvaiele şi autobuzele, în baza brăţării WGT, tot au trebuit să opteze… la ce să renunţe. Leaves’ Eyes, cu un show special şi o nouă solistă – Elina Siirala, My Dying Bride, Lacrimosa, Die Krupps, Das Ich, Korpiklaani, Skalmold, Irfan au fost doar câteva dintre numele de pe afiş. Parcă pentru a face alegerea şi mai dificilă, au existat şi o mulţime de party-uri tematice. Printre acestea, deja tradiţionalul „Obsession Bizarr”, cu un cod vestimentar strict: „Lack, Leder, Kinky, Burlesque, Drag, Gothik-Erotic” şi altele asemenea. Intrarea s-a făcut, bineînţeles, pe bază de costum şi de… buletin, fiind permis doar accesul persoanelor de peste 18 ani.

07 Leipzig in Schwarz

În săli precum Kohlrabizirkus sau în aer liber, pe scena mare din Satul Păgân, artiştii s-au bucurat de un public numeros şi entuziast. La trupe precum Heidevolk, audienţa s-a întins până dincolo de cortul sunetiştilor, „înghiţind” pe alocuri cozile la bere şi mâncare de la numeroasele standuri de profil. Chiar şi luni, în ultima zi a Wave-Gotik-Treffen, numele de pe afiş au fost atractive pentru spectatori. De exemplu, solistul Subway to Sally a arătat o altă faţetă a personalităţii sale muzicale, într-un recital susţinut sub titulatura Eric Fish & Friends.

08 Leipzig in Schwarz

Până şi meşteşugarii care şi-au expus creaţiile la târgurile din Piaţa Medievală sau din Satul Păgân s-au costumat pentru festival, sperând că acest fapt va atrage şi mai mulţi clienţi. Şi chiar dacă bugetul de shopping le-a impus uneori cumpărătorilor alegerea între un lănţişor cu medalion şi o brăţară de piele sau între un corset de latex şi o pălărie sofisticată, produsele expuse au fost probate, admirate şi atent examinate. Nu numai copiii, dar şi adulţii şi-au încercat îndemânarea în tir cu arcul sau alte probe demne de epoca lui Robin Hood.

09 Leipzig in Schwarz

Săbiile şi scuturile au rămas totuşi pe mâini bune: pe platforma de la Moritzbastei, cavaleri amatori de dueluri au prezentat adevărate spectacole de lupte, regizând nu numai schimburile de lovituri, ci şi discursurile presărate cu glume şi ironii. Publicul a fost generos în aplauze cu învingătorii şi milostiv cu învinşii, cerând ca „răniţii” să fie cruţaţi sau să primească o a doua şansă. Câtă vreme perdanţii se retrăgeau pentru a-şi obloji orgoliul rănit, scena era redată interpreţilor de muzică medievală.

10 Leipzig in Schwarz

Un alt loc de întâlnire a gothicilor a fost reprezentat de Sixtina, celebra absintherie unde au avut loc şi concerte. În cortul amenajat în curtea interioară s-au putut cumpăra de la haine şi accesorii până la mâncare şi băutură, căutate fiind în special sticluţele cu licoarea verde, marcate cu sigla Sixtina. Clienţii barului au putut alege între peste 250 de sortimente de absinth. „Sora mai mică”, La Petite Absintherie, vine tare din urmă, din toate punctele de vedere. Obiceiul tot mai multor participanţi de a-şi începe ziua cu un pahar de absinth a făcut şi alte baruri, precum Papa Hemingway sau Soup Bar Summarum, să includă la micul dejun băutura preferată a lui Baudelaire.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s