Zece destinaţii europene de top. Hamburg

00 Hamburg

Pe numele său întreg Oraşul liber şi hanseatic Hamburg, metropola de pe Elba este cel mai mare port al Germaniei. Poziţia sa strategică i-a asigurat de-a lungul istoriei un rol important în ce priveşte comerţul. Canalele, dar şi numeroasele parcuri sparg monotonia peisajului tipic urban şi se îmbină perfect cu arhitectura în note riguroase, specific nemţească.

01 Nikolaifleet

Dezvoltarea Hamburgului ca port a început în 1188 din zona Nikolaifleet, numită până în 1916 Alsterschleife. Această denumire provine de la râul Alster, a cărui gură de vărsare în Elba a fost retrasată o dată cu dezvoltarea localităţii. Celebrul canal este traversat în prezent de patru poduri – Trostbrücke, Reimersbrücke, Holzbrücke şi Hohe Brücke – şi este ultimul curs de apă din oraş pe ale cărui maluri se află clădiri în stilul vechi hamburghez, cu frontoane înguste şi înalte.

02 DasSchiff

Până în secolul XIX, pe Nikolaifleet se descărcau mărfurile de pe nave în depozite. Astăzi, cel mai căutat vapor este Das Schiff, singurul teatru din Europa găzduit de o navă funcţională, care poate fi (şi chiar este) manevrată pe apele mării, făcând ocazional călătorii către Bremerhaven sau Helgoland. Construită în 1912 şi avariată grav în bombardamentele din al doilea război mondial, nava găzduieşte din 1975 o sală de spectacole cu 120 de locuri.

03 Rathaus

Incendiul din 1842, început în apropiere de Nikolaifleet, a distrus printre altele şi vechea primărie. De 44 de ani a fost nevoie pentru ridicarea uneia noi. În Hamburg Rathaus au loc diverse ceremonii, de la vizite de stat (Regina Elisabeta a II-a, Dalai Lama) până la sărbătorirea câştigării titlului în Bundesliga de către HSV, ultima dată în 1983. În Noaptea Muzeelor, cetăţenii pot vizita o parte din cele 647 de încăperi ale clădirii în stil neo-renascentist. Turnul are 112 metri, iar în vârf se ajunge pe o scară ce numără 436 trepte.

04 Kulturcafe

Între clădirea primăriei şi gara centrală se întinde una dintre principalele zone de shopping – Mönckebergstraße. Numele străzii provine de la primarul Johann Georg Mönckeberg, în timpul mandatului căruia Hamburgul şi-a revenit în urma epidemiei de holeră din 1892. În piaţeta triunghiulară de la intersecţia cu Spitalerstrasse este amplasată o fântână decorată cu două figuri umane de bronz şi o coloană având în vârf un leu, făcând trimitere directă la supranumele primarului amintit. În pavilionul din aceeaşi piaţetă funcţionează Kulturcafé, cel mai important punct de informare pentru turiştii interesaţi de cultură.

05 Speicherstadt

Includerea oraşului-stat Hamburg în Imperiul German în 1871 a afectat şi activitatea portului, impunându-se construirea unei noi zone pentru stocarea mărfurilor, unde tranzacţiile să se poată efectua fără a plăti taxele vamale. Speicherstadt este cel mai mare „cartier de depozite” din lume. Fundaţiile au fost întărite cu piloni de stejar, iar faţadele din cărămidă roşie particularizează întregul ansamblu. După renovările începute în 2009, zona a fost inclusă în Patrimoniul UNESCO în 2015.

06 Brooksbrucke

Fosta insulă Cremon şi Speicherstadt sunt legate, peste Zollkanal, prin câteva poduri, unul dintre acestea fiind Brooksbrücke. Şi cele patru statui – Barbarossa, St. Ansgar, Hammonia şi Europa – care străjuiesc podul amintit au fost renovate. În apropiere se află Neuer Kran, care, în ciuda numelui, este de fapt cea mai veche macara portuară din oraş, construită în anul 1858. Utilajul de fier poate părea o miniatură pe lângă uriaşele macarale existente astăzi în port.
07 Flussschifferkirche

„Când oamenii nu vin la biserică, trebuie ca biserica să meargă la oameni”. Sub acest motto s-a creat singurul lăcaş de cult plutitor din Germania – Flussschifferkirche. Încă din anul 1700 li s-a adus marinarilor religia mai aproape, întâi de către simpli predicatori, apoi de absolvenţi de studii teologice. În 1747 a apărut prima biserică plutitoare în portul Hamburg, activitatea misionară fiind apoi continuată pe diverse alte ambarcaţiuni cu aceeaşi destinaţie. Actualul lăcaş de cult există din 2007 şi oferă un decor inedit pentru o nuntă sau un botez.

08 Katharinen

Cei care nu vor să fie legănaţi de valuri în timpul slujbei pot alege între cele cinci biserici luterane importante de pe uscat. Hauptkirche Sankt Katharinen – în prezent a doua clădire din oraş din punct de vedere al vechimii, după farul din insula Neuwerk – a fost ridicată pentru a satisface nevoile spirituale ale marinarilor. Atestată din 1256, a fost reconstruită în secolul XV. În 1657 a fost adăugat un acoperiş în stil baroc, turnul ajungând astfel la o înălţime de 115 metri. Dotată cu o orgă încă din secolul XV, a atras muzicieni celebri, printre care şi Johann Sebastian Bach.

09 St.-Nikolai-Kirche

Când hamburghezii vorbesc despre Nikolaikirche, ei nu se referă la noua biserică ce poartă acest hram, ci la cea distrusă în bombardamentele din 1943, rămasă astăzi în picioare ca un memorial împotriva războiului. Deşi s-a luat în calcul refacerea edificiului, ca în cazul multor altor clădiri afectate, hotărârea finală a fost de a lăsa în picioare doar ce a mai rămas din turnul în stil neogotic, înalt de 147,3 metri. Chiar şi azi, biserica este pe locul doi ca înălţime în oraş, după turnul televiziunii, iar vreme de doi ani (1874-1876) a deţinut recordul mondial, depăşit de catedrala Notre-Dame din Rouen.

10 Michaelis

Cea mai cunoscută biserică a Hamburgului rămâne însă Hauptkirche Sankt Michaelis, considerată una dintre cele mai frumoase catedrale protestante în stil baroc din întreaga zonă hanseatică. Primul lăcaş de cult a fost ridicat în 1647 şi a fost distrus de un trăsnet în 1750. Al doilea, al cărui turn era din lemn, a ars în 1906, dată la care a fost începută construcţia actualei clădiri. Turnul acesteia, înalt de 132 de metri, este şi azi un punct de reper pentru marinarii care navighează pe Elba. La 83 de metri înălţime există o platformă panoramică, iar ceasul situat sub platformă este cel mai mare de acest gen din Germania.

11 Petrikirche

Cea mai veche biserică parohială din oraş este Sankt Petri, însă şi acest hram a fost purtat de mai multe catedrale amplasate succesiv în aceeaşi poziţie, prima dintre ele cel mai probabil în 1189. Mânerele din bronz în formă de cap de leu ce decorau porţile, cele mai vechi opere de artă din Hamburg, datează din 1342. Turnul ridicat în 1516 a fost avariat în timpul campaniei napoleoniene, mai ales după ce francezii l-au folosit drept grajd pentru cai, iar apoi în marele incendiu din 1842. Actualul turn, înalt de 132 de metri, datează din 1878.

12 Stadion

Dar pentru nemţi principala religie este fotbalul. Deşi echipa cu cele mai mari performanţe din oraş este HSV, cea mai iubită şi cu cei mai fanatici suporteri este Sankt Pauli. Aproape de port predomină steagurile cu cap de mort, simbolul adoptat de suporterii clubului. De altfel, acesta se regăseşte imprimat pe o gamă largă de suveniruri. Formaţia înfiinţată în 1910 a devenit un cult în anii ’80, când cele circa 30.000 de locuri ale Millerntor-Stadion au fost deseori insuficiente. Povestea capului de mort provine de la faptul că în Hamburg şi-a găsit deseori adăpostul cel mai cunoscut pirat al Germaniei, Klaus Störtebeker.

13 Reeperbahn

Un alt punct fierbinte al cartierului Sankt Pauli, la propriu, dar şi la figurat, este celebra Reeperbahn. Concentraţia de localuri de noapte, cu nimic mai prejos comparativ cu Amsterdam, de exemplu, i-a adus renumele de „die sündigste Meile”, altfel spus „mila cea mai păcătoasă”. Alături de restaurante, baruri, discoteci şi hoteluri îşi expun reclamele cluburi de striptease, sex shopuri, cinematografe pentru adulţi, ba chiar şi un muzeu al sexului.

14 Beatles

În cluburile de pe Reeperbahn cânta în anii ’60 o trupă de englezi, ale căror nume – John Lennon, Paul McCartney, George Harrison, Stuart Sutcliffe şi Pete Best – încă nu spuneau mare lucru amatorilor de muzică. „Poate că m-am născut în Liverpool, dar am crescut în Hamburg”, este citat deseori John Lennon. Beatles a devenit renumită la ani buni după concertele din cluburi precum Star-Club, Kaiserkeller, Top Ten sau Indra. Unele poveşti despre perioada germană a celebrei formaţii sunt adevărate, dar sunt şi destule exagerări sau doar legende. În cinstea lor, intersecţia străzilor Reeperbahn şi Große Freiheit poartă în prezent numele Beatles-Platz.

15 Die St. Pauli-Landungsbrücken

St. Pauli Landungsbrücken este cel mai mare debarcader din Hamburg şi, totodată, una dintre atracţiile cele mai căutate. Pe lângă staţiile de U-Bahn, S-Bahn sau feribot, aici se află intrarea în tunelul ce traversează Elba. În capătul estic se află Pegelturm, pe care e instalată o scală ce măsoară nivelul apei. Primul port a fost construit în 1839, ca un terminal pentru navele cu aburi. Din acest motiv a fost amplasat la distanţă de zona rezidenţială, cât timp cărbunele folosit drept combustibil prezenta un mare risc de incendii. În 1907 a fost construit actualul sistem de pontoane plutitoare, accesibile prin intermediul a zece poduri mobile.

16 Cap San Diego

În imediata apropiere este ancorată „Lebăda albă a Atlanticului de Sud”, după cum este supranumită nava-muzeu Cap San Diego. Construit în 1961, vasul a traversat de 120 de ori, dus-întors, distanţa dintre Germania şi America de Sud. În 1981 a fost vândut, iar în 1986 urma să fie dezmembrat. Salvarea i-a venit din partea municipalităţii, fiind restaurat şi ulterior transformat în muzeu. În locul unde se aflau mărfurile sunt acum găzduite expoziţii temporare, iar unele dintre cabine pot fi închiriate peste noapte. Nava e în continuare funcţională, făcând ocazional curse spre Cuxhaven.

17 Submarin

Multe obiective inedite se găsesc aşadar pe Elba, dar la un submarin rusesc de spionaj puţini s-ar putea gândi. Şi totuşi, U-434 îşi aşteaptă – la suprafaţă – vizitatorii. Colosul de 90,16 metri lungime a aparţinut URSS, sub codul B-515, şi a efectuat misiuni de spionaj şi patrulare pe coasta de est a SUA sau în apele teritoriale ale Uniunii Sovietice. După căderea comunismului, mai mult de 150 de submarine au fost scoase din uz, majoritatea în 1995. U-Bootmuseum Hamburg GmbH a cumpărat unul în 2002. U-434 face parte dintre cele 20 de sumbarine din clasa Tango existente încă în lume.

18 Fischmarkt

Marfa tipică unui port este, fără îndoială, peştele. Iar comerţul a luat amploare în anii transformărilor radicale ale Hamburgului. Piaţa construită în 1883, în districtul Altona, s-a dovedit repede neîncăpătoare, astfel că în 1896 a fost inaugurată în locul ei Fischauktionshalle, o construcţie din fier şi cărămidă, un splendid exemplu pentru arhitectura industrială a vremii. Aici aveau loc licitaţiile şi tot aici era cel mai mare depozit de gheaţă. În perioada postbelică s-a dorit demolarea clădirii, dar un grup de artişti au lansat iniţiativa de a-i da o nouă destinaţie. În 1984, anul restaurării, construcţia a fost declarată monument protejat şi de atunci găzduieşte diverse evenimente.

19 Sommerdom

Încă din 1329, în faţa Domului din Hamburg avea loc un târg. Deşi catedrala a fost demolată în 1804-1807, numele tradiţionalului festival s-a păstrat. De trei ori pe an, Hamburger Dom îşi deschide porţile, fiind cel mai mare eveniment de profil din Germania. Atât copiii, cât şi părinţii pot găsi o mulţime de alternative pentru distracţie, de la Castelul lui Dracula până la tobogane cu apă, plimbări cu poneiul, maşinuţe electrice, carusele şi nelipsitele tonete cu Brötchen, Wurst sau Lebkuchen. De altfel, oferta de mâncăruri şi băuturi specific nemţeşti este diversificată, iar gheretele cu suveniruri, obiecte vestimentare şi accesorii fac deliciul turiştilor.

20 Riesenrad

În general, roata mare este cea mai căutată senzaţie din parcurile de distracţii, dar dimensiunile impresionante vin la pachet cu nevoia de a ancora cât mai bine utilajul amintit. Nemţii însă au reinventat roata: au făcut una mobilă, de exact 59,76 metri înălţime, record mondial până în 2013. Din cele 42 de gondole se poate admira oraşul de sus. Aceasta, bineînţeles, dacă aveţi norocul de a găsi Riesenrad în Hamburg, atâta vreme cât roata este plimbată pe la festivaluri din landurile din nordul ţării.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s