De 9 X Tiamat

Tiamat Budapesta

În ultimii 10 ani am urmărit Tiamat în toate felurile: live sau pe Internet, pe suport audio sau video, i-am privit din interior sau din exterior – în cabină, la sesiunea de autografe, la interviu, în bar, în backstage, de lângă scenă sau din faţa ei, atât de aproape, dar uneori atât de departe… Fiecare concert – nouă la număr – a fost altfel şi fiecare mi-a lăsat alt fel de amintiri – întunecate, amestecate, toate însă de neşters.

A fost prima trupă pentru care am mers 14 ore cu trenul în ţara vecină, Ungaria, la Budapesta. Mai exact în vechea Pesta, acolo unde au cântat în ianuarie 2005 în Diesel Club. Ungurii sunt tipi care se manifestă zgomotos, aşa că atmosfera a fost una extrem de fierbinte. Ca jurnalist străin am primit din partea organizatorilor tot suportul necesar, drept pentru care îi apreciez şi îi respect. Interviul pe care l-am realizat atunci cu Johan Edlund şi Anders Iwers a fost ca o premoniţie sau mai degrabă ca un preambul pentru concertul lor din România, care urma să aibă loc (abia) în septembrie 2006.

Tiamat Bucuresti

Pentru o trupă care cântă pentru prima dată într-o ţară, succesul e de la sine înţeles. Dacă acei oameni te-au dorit 15-20 de ani, e clar că aşteptarea lor va fi satisfăcută. Aşa s-a întâmplat şi la Bucureşti, când Tiamat a evoluat pentru prima dată în România. Nu ştiu cât de mult ţine Johan Edlund la look-ul de scenă (pentru a face o muzică bună nu ai nevoie de haine sofisticate), dar pentru acel spectacol vocalul a ales o ţinută cu adevărat deosebită, ce m-a dus imediat cu gândul la Germania. Acolo este paradisul modei gothice şi nu numai.

Tiamat SIlja

A fost intens, dar voiam mai mult decât atât. Drept urmare, un an mai târziu, în 2007, am fost în Suedia să-i vedem la ei acasă. A fost un concert titanic pe Silja Festival, o navă cu nouă etaje, numită de Anders Iwers „Love Boat”. Să merg în Suedia la jumătatea lui februarie e pentru mine boală curată. M-am ales cu o răceală teribilă şi a doua parte a vacanţei a fost compromisă, însă n-aş fi ratat pentru nimic în lume showul Tiamat, un concert magnific. Am plutit împreună pe nava care a parcurs distanţa Stockholm -Turku (Finlanda) şi retur. Pentru mine, timpul a stat în loc vreme de 23 de ore, timp feeric de croazieră şi de metal.

Tiamat Blome

Festivalul Metalshow.lv se află în topul evenimentelor mele preferate. Ediţia din iulie 2007 a avut loc în „sălbatica Letonie”, aşa cum spuneau organizatorii şi prietenii noştri din ţara amintită. În apropiere de Blome, o mică localitate din nord, iubitorii de muzică şi de natură s-au strâns într-un loc feeric, între o pădure şi un lac, la iarbă verde (şi nu numai). Tiamat şi Dark Tranquillity au fost headlineri într-un maraton de metal de cea mai bună calitate. Gazdele ne-au oferit tot sprijinul lor, astfel încât să putem fi în mijlocul evenimentelor. Nu a existat nici un fel de graniţă sau regulă absurdă, iar cadoul pe care l-am primit de la organizator a fost… un CD Tiamat.

Tiamat Leipzig

Dacă ar fi să aleg o sărbătoare religioasă, atunci cu siguranţă ar fi Rusaliile. Deoarece gothici din toată lumea vin în pelerinaj în Leipzig, „am Pfingsten”, pentru Wave-Gotik-Treffen. Tiamat a participat la WGT în mai 2008. Nimic nu poate fi mai fascinant decât să vezi în tot oraşul oameni îmbrăcaţi în toate nuanţele de negru. Adânc şi întunecat, Tiamat a cântat la Kohlrabizirkus, pe atunci cu Thomas Wyreson la a doua chitară. Bonus pentru gothici, timp de vreo oră, muzicienii au susţinut o sesiune de fotografii şi autografe într-o locaţie selectă, CineStar, iar coada pentru a ajunge la artişti s-a întins până pe scări.

Tiamat Sibiu

Pentru a doua oară în România, Tiamat a cântat la Sibiu, în iulie 2008. Am fost nevoiţi, la fel ca şi ei, să suportăm un drum lung şi obositor din Capitală până în inima Transilvaniei, însă bucuria a fost de partea noastră, în ciuda faptului că era cât pe ce să asistăm, în premieră, la un concert fără „Sleeping Beauty” şi „Gaia”. Trupele de deschidere nu se mai lăsau duse de pe scenă, astfel că exact headlinerii au avut de suferit, fiind nevoiţi să scurteze cele două faimoase melodii. „Dacă nu le-am cânta, ne-ar linşa fanii”, spunea Anders Iwers. Iar Tiamat îşi respectă şi fanii, şi această regulă nescrisă a concertelor.

Tiamat Viena

Când spun Viena mă gândesc automat la Oraşul muzicii clasice. Însă am fost în capitala Austriei în februarie 2009 pentru a vedea trei concerte în trei zile diferite. Am făcut cărare prin zăpadă până la clubul Szene, pentru Turisas, Pain şi Tiamat. Cu trupa în formă maximă nu putea fi decât un regal, un recital total, parte a turneul Hellhounds pe care formaţia l-a susţinut prin Europa . A fost de fiecare dată o plăcere să îi vedem pe artişti nu numai pe scenă, ci şi la party-urile de după, fapt care se întâmplă cu regularitate în cluburile din străinătate, acolo unde totul e posibil.

Tiamat Wacken

În august 2010 am avut parte de o altă experienţă inedită. Din nou un show ieşit din tipare. Într-un concert aniversar, Tiamat a serbat la W:O:A 20 de ani de carieră şi 15 ani de la lansarea „Wildhoney”. Este o provocare să transmiţi din Wacken, această uriaşă maşinărie de metal germană. Un festival la care vin aproape 75 de mii de oameni constituie o experienţă de neratat şi în acelaşi timp de neuitat. Chiar dacă showul lor a fost programat după ora 1.00 noaptea, nimeni nu s-a mişcat din faţa scenei. Şi asta fiindcă a asculta un album live cap-coadă e o ocazie cu care nu te întâlneşti în fiecare zi.

Tiamat Tunari

În iulie 2013, în localitatea Tunari, lângă Bucureşti, a avut loc Bestfest, un eveniment care a adunat tot felul de trupe, din cele mai diverse genuri. Însă pentru Tiamat a venit un public fidel, care şi-a cumpărat bilet special pentru trupa suedeză. Tiamat a cântat, ca întotdeauna, mult după miezul nopţii, dar la fel de intens ca şi în alte dăţi. De când a venit criza în toate sensurile, am crezut că Tiamat a pus cruce concertelor, dar iată că o pune invers, în stilul său: trupa a anunţat că lucrează la un nou album, ceea ce mă face să sper că voi mai putea vedea Tiamat live şi a zecea oară.

3 gânduri despre “De 9 X Tiamat

  1. O sa fie, Catalin, o sa fie si a 10-a oara pentru tine. Eu i-am vazut de 7 ori, de trei ori in Romania, apoi in Bulgaria (n-ai fost la Kavarna, in 2011?), Ungaria (de doua ori) si WGT (dar mai devreme decat i-ai vazut tu).

Lasă un răspuns

