Tiamat, un început magick

Johan Edlund 0

Tiamat a fost pentru noi din mai multe puncte de vedere un deschizător de drumuri. A fost singura trupă pe care am văzut-o de nouă ori în zece ani, a fost prima formaţie de calibru cu care am discutat, primul grup pentru care am călătorit peste hotare, dar mai ales prima trupă rock despre care am scris în presa centrală, lucru extrem de greu, aproape de neconceput în România acelor vremuri.

Ne-am întâlnit cu membrii trupei Tiamat în mai multe rânduri, în diverse formule, într-un cadru mai mult sau mai puţin oficial, astfel încât îmi este destul de greu să mă opresc la o singură întâmplare. Dar fiindcă niciodată nu e ca prima dată, am ales pentru seria “Din culisele interviurilor” cea dintâi întâlnire cu formaţia suedeză.

Tiamat 2

Am mers la Budapesta cu ani în urmă pentru a vedea un concert al lor, iar convorbirea noastră a avut loc cu câteva ore înainte de show. În sinea mea mă bucur ca un copil când interlocutorul rosteşte formula magică: “Bună întrebare!”. Am auzit aceste cuvinte şi de la Tiamat, însă nu m-am împăcat niciodată cu ideea că tocmai articolul cu şi despre ei a fost poate cel mai trunchiat interviu pe care l-am publicat vreodată. În presa scrisă este aşa: trebuie să te încadrezi într-un anume timp… şi spaţiu.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mă aflam încă în ţara vecină când am trimis la redacţie acea corespondenţă de la Budapesta. Cine a tăiat din material nu cunoştea nici textul, nici contextul, era prea târziu să-l rescriu, pagina trebuia predată cât mai repede, pentru ca ziarul să plece în tipografie şi să iasă a doua zi, astfel că multe idei au (a)părut oarecum neclare. Dar uneori ai de ales între a publica un material trunchiat sau a nu-l mai publica deloc. Chiar dacă în mod normal n-aş fi optat pentru nici una dintre variante, am ales-o totuşi pe prima.

Multă vreme am vrut să rescriu – sau mai bine zis să transcriu în totalitate acel dialog, numai că au venit alte interviuri, alte trupe, alte teme şi dileme. Cât despre caseta audio pe care am înregistrat vocea lui Johan Edlund, aceasta s-a pierdut în “sinergia faptelor” şi în “meandrele concretului” şi se află cel mai probabil prin arhiva a cărei sortare o tot amân. Însă adevărata voce a lui Johan nu a plecat niciodată din mintea mea.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Am urmărit Tiamat în concerte extraordinare în Budapesta, Stockholm, Leipzig, Blome (Letonia), Viena, Wacken şi, evident, în România – de două ori la Bucureşti şi o dată la Sibiu. Poate cea mai frumoasă amintire rămâne însă cea de pe nava Silja – Love Boat, cum au botezat-o artiştii -, când Tiamat a cântat în cadrul festivalului organizat de revista suedeză Close-Up.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

În noaptea ce a urmat show-ului, pe când vasul plutea undeva între Stockholm şi Turku, Thomas Wyreson a venit personal să ne invite în cabina artiştilor pe toţi cei şapte membri din Church of Tiamat aflaţi pe navă. Grupul româno-ruso-elveţiano-leton a ocupat întreg spaţiul din cameră, iar o sticlă de whisky a mers din mână în mână de la artişti la fani şi înapoi. La Johan Edlund în bagaje a ajuns un album cu fotografii realizate în România, una dintre imagini fiind chiar din concertul lor de la Bucureşti.

Un gând despre “Tiamat, un început magick

Lasă un răspuns

