Bucharest Music Film Festival 2014 s-a încheiat pe muzica lui Strauss

IMG_5838

Cea de-a noua ediţie a Bucharest Music Film Festival s-a încheiat în spirit vienez. Dacă în 2013 prezenţa spectatorilor la concertul orchestrei austriece a fost redusă, din cauza ploii, anul acesta vremea a ţinut cu organizatorii. Audienţa a fost „de zece ori mai mare”, după cum a remarcat şi dirijorul Willy Büchler.

Dacă seara de duminică a fost rezervată invitaţilor din ţara valsului, sâmbătă a concertat în piaţa din faţa Ateneului o orchestră autohtonă. Filarmonica „George Enescu” şi-a respectat numele, deschizându-şi programul cu faimoasa „Rapsodie I” a celebrului compozitor român. Şi pentru unul dintre bisuri au ales tot o creaţie autohtonă: „Hora Staccato”, a lui G. Dinicu.

Între cele două capodopere şi-au găsit locul alte piese celebre: „Poloneza” din opera „Evgheni Oneghin” de Ceaikovski, aria „Che gelida manina” din opera „Boema” de Puccini, uvertura la opera „Ruslan şi Ludmila” de Glinka, aria „Nessun dorma” din opera „Turandot” de Puccini, „Habanera” din opera „Carmen” de Bizet, „Non ti scordar di me” de E. de Curtis, „Dans slav nr. 8” de Dvorak, „No puede ser” din „La Tabernera del Puerto” de Sorozabal, „La Boda de Luis Alonso” de Gimenez, „Granada” de Lara şi „Con te partiro” de Sartori. Ansamblul condus de dirijorul Constantin Adrian Grigore i-a avut ca invitaţi pe tenorul Teodor Ilincăi şi pe mezzosoprana Ema Pascu.

IMG_5571

Prezentatorul evenimentului s-a erijat în purtător de cuvânt al spectatorilor veniţi în număr mare la festival. Pe fondul aplauzelor care nu mai conteneau, le-a solicitat artiştilor nu mai puţin de trei bisuri, unul dintre ele alături de cei doi solişti. Iar muzicienii componenţi ai celebrei instituţii muzicale româneşti s-au conformat, prelungindu-şi recitalul. Şi parcă tot nu a fost de ajuns pentru publicul care i-a aplaudat în picioare minute în şir.

O altă voce românească recunoscută în întreaga lume a încheiat seara: Angela Gheorghiu, alături de Roberto Alagna, au fost protagoniştii înregistrării concertului aniversar de la Palatul Buckingham, într-un spectacol găzduit de Regina Elisabeta a II-a a Marii Britanii.

IMG_5861

Duminică, la fel ca în toate zilele de weekend ale Bucharest Music Film Festival, programul a început cu Ora de Dans, susţinută de elevii Academiei Mihai Petre. Pe scena mică, cele trei perechi au avut în fiecare seară un alt program şi alte costume, dar au dat dovadă de acelaşi entuziasm şi talent, pe piese clasice sau moderne.

Însă evenimentul central al ultimei întâlniri a publicului bucureştean cu muzica clasică a fost reprezentat de revenirea în Capitală a lui Willy Büchler, la pupitrul Spirit of Vienna Orchestra. Spre deosebire de anul trecut, ambii solişti – soprana Julia Koci şi baritonul Andreas Jankowitsch – au fost austrieci. Lor li s-a alăturat un al treilea invitat, flautistul român Matei Ioachimescu.

Programul s-a bazat în special – şi nici nu se putea altfel în cazul unui ansamblu din ţara valsului – pe muzica lui Strauss şi Lehar. Valsuri, polci şi arii din operete au încântat auditoriul din Piaţa „George Enescu”. Uvertura, dar şi aria „Als Flotter Geist” din opereta „Voievodul ţiganilor”, valsul „Povestiri din pădurea vieneză”, „Marş Persan” şi polcile „Tunete şi fulgere”, „Morişca”, „Feuerfest” şi „Fără griji”, toate de J. Strauss; aria „Meine Lippen, sie küssen so heiß” din opereta „Giuditta” şi valsul „Aur şi argint”, ambele de F. Lehar; aria lui Lenski din opera „Evgheni Oneghin” de P.I. Ceaikovski şi duetul „Viena, oraşul visurilor mele” de Sieczinski au fost selectate pentru recitalul de duminică. Nu putea lipsi nici celebrul vals din opereta „Sânge vienez” de J. Strauss.

IMG_6011

Stilul jucăuş de a dirija şi de a interpreta, devenit deja marcă înregistrată, al lui Willy Büchler a încântat spectatorii. Pentru cei care au ales muzica bună în detrimentul partidelor de la Campionatul Mondial, dirijorul a anunţat scorul în meciul Mexic – Olanda, dar a şi invitat publicul să facă valuri ca în tribunele marilor stadioane. Elemente de recuzită precum moriştile din polca purtând acest nume, fesurile pe care câţiva instrumentişti şi le-au pus în timpul „Marşului persan”, dar şi fierarul venit cu tot cu nicovală, ciocane şi o sticlă de bere au făcut deliciul publicului.

Prezentatorul Tiberiu Păun i-a luat locul dirijorului Willy Büchler pentru una dintre piesele de la bis şi, chiar dacă mişcările sale ne-au amintit mai mult de Mr. Bean decât de un concertmaestru, orchestra a cântat la fel de bine. La finalul momentului cu pricina, i-a dăruit inima, alături de un ghiveci cu flori, uneia dintre violoniste. Amfitrionul evenimentului a supervizat şi tombola devenită deja o tradiţie, dotată anul acesta cu premii precum o excursie la Istanbul şi diverse electronice oferite de sponsori.

Bucharest Music Film Festival nu a tras cortina peste cea de-a noua sa ediţie înainte de ultima proiecţie – o înregistrare a concertului din Piaţa Roşie din Moscova (2013), care i-a avut în prim-plan pe Anna Netrebko şi Dmitri Hvorostovsky.

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s