Bucharest Music Film Festival, sărbătoarea muzicii clasice în stradă (Fotogalerie)

IMG_6834

Bucureştenii au înfruntat şi canicula, şi ploaia, şi nu au lipsit de la deja tradiţionala întâlnire cu muzica clasică. Festivalul de vară din Piaţa George Enescu, organizat de ArCuB, ajuns la a opta ediţie, s-a desfăşurat în perioada 21-30 iunie.

Seara de luni a fost deschisă de Silviu Dumitrache, care a inclus în recitalul său Sonata K.V. 457 în Do minor, Capriciu şi 2 Intermezzi Op. 116, Două momente muzicale Op. 16 şi Studiu tablou Op. 33 nr. 4 în Re minor. Tânărul muzician a trecut cu bine şi peste emoţiile concertului, dar şi peste căldura excesivă care a cuprins Capitala. Grupul vocal Acapella a continuat spectacolul, cu selecţiuni din Mozart, Bach, Dvorak, Offenbach, Rossini şi Verdi. Pentru nelipsitul bis a rămas pe scenă doar dirijorul George Miron, care şi-a etalat calităţile vocale, intepretând piesa „La Ultima Notte”. Acapella are 14 ani de existenţă, fiind o prezenţă constantă în viaţa muzicală românească. Ultimul recital live al serii a fost susţinut de grupul Accord Vibes, compus din Alexandru Anastasiu (vibrafon), Fernando Mihalache (acordeon), Michael Acker (contrabas) şi invitata Ioana Anastasiu Turcu (flaut). Artiştii le-au propus celor prezenţi o incursiune în lumea tangoului, de la Piazzolla la Bregovici, trecând prin muzica lui Cardoso, Gardel sau Villoldo. Filmul serii a fost baletul „Spărgătorul de nuci” de Ceaikovski, o înregistrare realizată la Teatrul Mariinski din Sankt Petersburg.

Tangoul a continuat şi marţi, în interpretarea celor de la Ensemble RARO & Friends. Marcelo Nisinman (bandoneon) şi-a concentrat spectacolul pe piese ale ilustrului său compatriot, Astor Piazzolla. În piaţa din apropierea Ateneului Român au răsunat adaptări ale lucrărilor marelui compozitor argentinian, dar şi piese originale. Deşi inventat în Germania, bandoneonul a fost adoptat de sud-americani, care l-au transformat în instrumentul central al tangoului. Alături de colegii săi – Diana Ketler (pian), Corinne Chapelle şi Erik Schumann (vioară), David Cohen (violoncel), Zoran Markovic (contrabas) şi Răzvan Popovici (violă) -, a interpretat compoziţii precum “Hombre Tango”, “Bordel 1900”, “Night Club 1960”, “Tango de Aujourd’hui”, “Adios Nonino”, încheind cu “cele patru anotimpuri din Buenos Aires”. Singurul român din cadrul RARO, Răzvan Popovici, a fost şi cel care a asigurat comunicarea între artişti şi public. Proiecţia serii a reunit două nume mari: pianistul Daniel Barenboim şi dirijorul Zubin Mehta, într-un concert aniversar susţinut alături de Filarmonica din Berlin.

Membrii ansamblului cameral SonoMania – Adrian Buciu (flaut), Valentin Ghita (oboi), Mihai Pintenaru (clarinet), Maria Chifu (fagot) şi Tamara Dica (violă) – au fost invitaţi să deschidă programul de miercuri. Grupul înfiinţat în 2012 se dedică promovării muzicii noi. Repertoriul lor cuprinde atât lucrări ale tinerilor compozitori români şi străini, dar şi capodopere ale secolelor XX şi XXI. Pentru festival, artiştii au ales piese de F. Poulenc, S. Prokofiev, C. Debussy, D. Şostakovici, D. Dediu, D. Rotaru sau M. Măniceanu. Pentru al doilea concert al serii au fost programaţi pianistul Horia Mihail şi violonistul Gabriel Croitoru. Duetul a selectat lucrări de Dvorak, Haydn, Kreisler, Ravel, Sarasate sau C. Franck. Baletul a revenit în cadrul Bucharest Music Film Festival, într-o compilaţie de imagini ai căror protagonişti au fost mari artişti ai genului, precum Mikhail Baryshnikov, Irina Kolpakova, Wayne Eagling, Darcey Bussell şi Anthony Dowell.

În seara de joi, dirijorul Tiberiu Soare a revenit pe scenă, de data aceasta conducând Silvestri Orchestra. Una dintre cele mai tinere orchestre din România, aceasta s-a înfiinţat în februarie 2012, la iniţiativa unui grup de tineri artişti, pregătirea muzicală aparţinându-le dirijorilor Tiberiu Soare şi Gabriel Bebeşelea. Solist a fost violoncelistul Andrei Kivu. Din program au făcut parte Concertul nr. 1 pentru violoncel şi orchestră, de C. Saint-Saens, şi Simfonia nr. 5 în Mi minor, Op. 64, de P.I. Ceaikovski. Filmul serii l-a avut în prim-plan pe violonistul Joshua Bell, alături de Orchestra Filarmonicii Regale din Stockholm, dirijată de Sakari Oramo, într-un spectacol susţinut în onoarea laureaţilor Premiului Nobel din 2010.

Această prezentare necesită JavaScript.

În prima zi de weekend a revenit Ora de Dans. Platforma de lângă scena mare a aparţinut din nou membrilor grupului de dans sportiv DaviDans. Restul serii de vineri a avut parfumul Extremului Orient. Mai întâi, dirijorul austriac de origine chineză Jin Wang a condus Camerata Regală, într-un spectacol de o oră şi jumătate. Solişti au fost doi flautişti, unul român – Matei Ioachimescu – şi unul bulgar, dar stabilit în Austria – Boris Lipov. În program au figurat compoziţii ale lui W.A. Mozart, C. Gluck, P.I. Ceaikovski, G. Bizet, P. Mascagni, D. Schostakovitch, C. Chaminade, T. Bor. Tot în China este plasată şi acţiunea operei Turandot a lui G. Puccini, prezentată pe ecranul din spatele scenei, într-o montare de excepţie a lui Franco Zeffirelli. Filmarea a avut loc la Metropolitan Opera din New York.

Sâmbătă, după Ora de Dans, scena a aparţinut Filarmonicii Oltenia, condusă de tânărul dirijor Constantin Grigore. După câteva arii celebre interpretate de renumita orchestră din Craiova, muzicienilor li s-a alăturat un oaspete de seamă: celebrul Alexander Balanescu (VIDEO aici). Violonistul a încântat publicul cu virtuozitatea-i binecunoscută, interpretând, printre altele, o lucrare proprie: “Suita de balet Lorenzaccio pentru vioară şi orchestră”. Cu riscul de a fi amendaţi de Jandarmerie, organizatorii nu i-au lăsat pe artişti să plece, deoarece publicul nu mai contenea cu aplauzele. Astfel că Alexander Balanescu a oferit încă o piesă, însă, cu modestia care-l caracterizează, a solicitat ca bisul de final să aparţină, totuşi, orchestrei. Filmul – “Rigoletto” de Verdi, producţie a Operei de Stat din Dresda – a început cu mai bine de o jumătate de oră întârziere, destui fiind cei care nu au plecat până la ultimele acorduri ale celebrei opere.

Dacă programul de sâmbătă s-a prelungit, cel de duminică a fost scurtat la maximum. Ploaia le-a stricat organizatorilor finalul festivalului, dar nu şi bucuria melomanilor. Iniţial, Ora de Dans a fost amânată cu jumătate de oră, în cele din urmă fiind scoasă din program din cauza condiţiilor meteo nefavorabile. Nici filmul – “Flautul Fermecat” de Mozart – nu a mai fost difuzat, din cauză că plafonul scenei a trebuit coborât, iar ecranul a fost demontat. Şi totuşi, spiritul Vienei a adunat bucureştenii din nou în Piaţa George Enescu. Dacă pe scaunele din faţa scenei au luat loc doar câţiva curajoşi cu pelerine şi umbrele, cortul destinat comercianţilor de gustări şi îngheţată a fost arhiplin. Distanţa dintre orchestră şi public a fost destul de mare, dar legătura creată de muzică s-a dovedit a fi la fel de puternică precum în celelalte zile de festival. Soliştii Judith Halazs şi Marco di Sappia, dirijorul Willy Buchler şi restul muzicienilor au creat o atmosferă vieneză în plin centrul Bucureştiului, interpretând lucrări precum Uvertura la opereta “Liliacul”, valsul “Sunetele Sferelor”, polca “În pădurea gogoşilor”, valsul “Vocile primăverii”, polca “La vânătoare”. Baritonul şi soprana au făcut show în toată regula, mai ales la duetul “Wiener Blut” din opera omonimă. Nici Willy Buchler nu s-a lăsat mai prejos, dirijând alternativ cu bagheta sau cu vioara în mână. La bis, singurul român din orchestră a interpretat Balada lui Ciprian Porumbescu, în timp ce concertul – dar şi festivalul – s-a încheiat pe acordurile “Marşului lui Radetzky”, binecunoscuta compoziţie a lui Johann Strauss tatăl.

Această prezentare necesită JavaScript.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s