Bucharest Music Film Festival, o oază de cultură în mijlocul Capitalei

Piaţa George Enescu a găzduit, timp de nouă zile, Bucharest Music Film Festival. Între 24 iunie şi 2 iulie, parcarea din faţa Ateneului a devenit o oază de cultură, în fiecare seară putând fi ascultate concerte şi recitaluri susţinute de artişti celebri. Mai bine de o săptămână, spaţiul monoton a fost transformat într-o minigrădină – sutele de ghivece, rondurile de flori şi chiar şi o mică fântână arteziană au creat o atmosferă în ton cu rafinamentul manifestării. Zona a mai inclus standurile de cărţi şi CD-uri, o expoziţie de mobilă şi antichităţi, dar şi un loc de joacă, unde trei animatori costumaţi în piraţi i-au „ţinut ocupaţi” pe cei mici în timp ce adulţii se puteau bucura de concerte. „Copiii care nu au răbdare să stea pe scaun se pot juca pe Corabia Piraţilor, dar în acest timp în subconştientul lor se imprimă muzica de calitate, astfel că în viitor vor refuza subcultura”, după cum spunea şi prezentatorul evenimentului.

Zilele de weekend au început cu Ora de Vals, un spectacol susţinut de patru perechi de balerini. Coregrafia, creată de Monica Petrică şi Răzvan Mazilu, a îmbinat valsul clasic vienez cu baletul. Bianca Fota, Bianca Stoicheciu, Raluca Ciocoiu, Florentina Răducu, Traian Vlaş, Doru Ciocoiu şi Gigel Ungureanu, cărora li s-a alăturat Sanno Momo Peter (SUA), au plutit pe aripile valsului. În timp ce publicul a aplaudat frenetic fiecare demonstraţie de profesionalism şi talent, copiii îi priveau fascinaţi, iar la final, când artiştii îşi încheiau recitalul, cei mici le luau locul pe scenă, încercând să imite mişcările pline de graţie ale balerinilor.
Concertele de muzică clasică s-au desfăşurat sub semnul a trei titani ai genului, celebrați în 2011: Franz Liszt (200 de ani de la naştere), Gustav Mahler (100 de ani de la moarte) şi Placido Domingo (70 de ani de viaţă şi 50 de ani de carieră).
Dintre cele nouă zile de festival, cinci au inclus recitaluri de pian: Horia Maxim (25 iunie), Laura Păuna (Africa de Sud, 27 iunie), Horia Mihail (28 iunie), Toma Popovici (30 iunie) şi Vadim Palmov (Rusia, 1 iulie). Tot sâmbătă, 25 iunie, a urcat pe scenă Camerata Regală, solistă: Simina Croitoru (vioară). Miercuri, 29 iulie, a fost ziua dedicată grupurilor Trio Veritas (Mădălina Florescu – pian, Mihaela Anica – flaut şi Laurenţiu Darie – fagot) şi Cvartetul Artmusik (Marius Bidea – vioară, Emil Stegar – vioară, Florin Matei – violă şi Dan Joiţoiu – violoncel). Fundaţia Principesa Margareta a României şi-a prezentat bursierii „Tinere Talente”, pe 28 şi 30 iunie, în timp ce luni, 27 iunie, a fost programat grupul vocal Acapella, dirijor George Miron.

Trei orchestre de top au urcat pe scena din Piața George Enescu. În prima zi a festivalului, sub bagheta lui Florin Totan, Orchestra Sinfonia din București a inclus în program, printre altele, „Primăvara” din ciclul „Anotimpurile” de Vivaldi, „Dans Ungar nr. 5” de Brahms, selecţiuni din opera „Carmen” de Bizet, „Hora Staccato” de Grigoraş Dinicu, polcile „Guralivii” şi „La vânătoare” ale lui Johann Strauss (fiul), precum şi valsul „Dunărea albastră” a aceluiaşi compozitor. În ciuda vremii capricioase, organizatorii le-au asigurat celor prezenţi două seri… cu Soare. Tiberiu Soare, dirijorul Orchestrei Naţionale Radio. Duminică, 26 iunie, artiştii au interpretat bucăţi celebre, precum valsul „Voci de primăvară”, „Annen Polca” şi „Tritsch-Tratsch Polca” de Johann Strauss (fiul), Valsul Florilor din opera „Spărgătorul de nuci”, dar şi un vals din baletul „Frumoasa din Pădurea Adormită” de Ceaikovski, uvertura operei „Coţofana hoaţă” de Rossini, Farandola din „Suita Arleziană” nr. 2 de Bizet, încheind cu Valsul Imperial de Johann Strauss (fiul). Vineri, 1 iulie, Orchestra Naţională Radio şi-a luat o nouă porţie de aplauze, conduşi de acelaşi Tiberiu Soare, despre care a cărui prestaţie prezentatorul festivalului spunea: „Siguranţa mâinii dirijorului dă siguranţă fiecărui instrumentist”, invitând publicul să-i asculte mai des, inclusiv la radio, deoarece astfel se vor „îmbogăţi spiritual”.
Dintr-o altă generaţie, dar cu aceeaşi siguranţă a baghetei, Emil Siegbert Maxim a condus în ultima seară Filarmonica Oltenia din Craiova. Invitați au fost soprana Diana Țugui și tenorul Hector Lopez (Mexic). Spectatorii s-au delectat cu uvertura operei „Cavaleria uşoară” de von Suppe, cu cea a operetei „Liliacul” de Strauss (fiul), Aria bijuteriilor („Ah! Je ris de me voir si belle en ce miroir”) din opera „Faust” de Gounod, preludiul operei „Carmen” de Bizet, aria „Recondita Armonia” din opera „Tosca” de Puccini, Lippen Schweigen din opereta „Văduva veselă” de Lehar, un fragment din Capriciu italian (op. 45) de Ceaikovski sau „Nesssun dorma” din opera „Turandot” de Puccini. Această din urmă arie a fost repetată la final. „Dacă vii din Mexic, trebuie să faci două bisuri, aşa e tradiţia pe la noi”, a glumit prezentatorul, introducându-l din nou în scenă pe tenorul Hector Lopez. Şi, cum a fost ultima seară a maratonului muzical, s-au decernat şi premiile tombolei BMFF. Marele Premiu a fost un voucher pentru o excursie la Viena, dar s-au mai oferit şi un aparat foto profesionist, un abonament la Festivalul Enescu, CD-uri şi cărţi.

Chiar şi după ce instrumentiştii au părăsit scena, concertele au continuat. De data aceasta, sub formă de proiecţii, pentru fiecare seară fiind ales câte un film de excepţie: Concertul de Anul Nou de la Viena (2011), o celebrare Gustav Mahler, Concertul festiv al Filarmonicii din Viena, „De la A(nna Netrebko) la Z(ubin Mehta)” – gală în onoarea lui Ioan Holender, „Romeo şi Julieta” de Gounod, Concertul Filarmonicii din Munchen la Vatican, Cei trei tenori – Pavarotti, Domingo şi Carreras, Simfoniile nr. 4 şi 5 de Gustav Mahler, respectiv Simfonia nr. 8 a aceluiaşi compozitor.
Deşi scoşi din mediul lor obişnuit, muzicienii s-au simţit la fel de bine concertând în plină stradă ca şi în sala de concert. Chiar dacă în faţa lor s-a aflat un public divers, aplauzele au fost frenetice, şi nu au venit numai de la spectatorii obişnuiţi ai Ateneului. Inclusiv cei aflaţi la mesele situate în spate au lăsat pentru o vreme berea şi gustările pe masă şi i-au răsplătit pe artişti la fel de entuziast. Până şi vânzătoarele au savurat muzica de calitate, două dintre ele au dansat vrăjite de ritmurile unuia dintre valsuri. S-a aplaudat călduros de la coada la clătite, s-a aplaudat furtunos de pe Corabia Piraţilor, chiar şi animatorii fiind prinşi de magia acordurilor clasice. În concluzie, se simte nevoia unor astfel de manifestări, după cum remarca şi amfitrionul evenimentului.
Piaţa din faţa Ateneului va găzdui din nou un astfel de eveniment în septembrie, ca o prelungire în stradă a Festivalului George Enescu. Între 2 şi 18 septembrie, vor reveni în acelaşi spaţiu neconvenţional cele trei orchestre amintite, alături de alţi artişti renumiţi. Evenimentul este organizat tot de Centrul de Proiecte Culturale al Primăriei Municipiului Bucureşti – ArCuB, care anul acesta sărbătoreşte 15 ani de activitate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s